تعمیر پمپ روغن داغ

تعمیر پمپ روغن داغ

سرفصل های مقاله

تعمیر پمپ روغن داغ جهت افزایش بهره‌وری و عمر مفید دستگاه با ابزارهای مناسب و قطعات یدکی اصل انجام می‌شود. حتی مسائل ساده‌ای مانند انتخاب واشر نیز بر عملکرد دستگاه موثر هستند در نتیجه افراد با تجربه همواره سعی می‌کنند با عیب‌یابی دقیق و به‌کارگیری قطعات مناسب، علاوه بر تعمیر پمپ، عملکرد آن را برای طولانی مدت تضمین کنند. در این مقاله از وب‌سایت پمپو قصد داریم تا به نکات مهم در هنگام تعمیر و مشکلات رایجی که پمپ‌های روغن داغ با آنها روبه‌رو هستند بپردازیم.

نکات مهم در تعمیر پمپ روغن داغ

تعمیر پمپ روغن داغ نیازمند شناسایی دقیق مشکلات رایج مانند فرسودگی شفت، بوش، چرخ‌دنده‌ها، نشیمن‌گاه شیر فشار و ترک‌های بدنه پمپ است. بازسازی قطعات فرسوده با روش‌هایی مانند جوشکاری، تعویض بوش‌های استاندارد، استفاده از آستر فلزی در حفره‌های داخلی و سنگ‌زنی دقیق سطوح، نقش کلیدی در بهبود عملکرد دارد. در صورتی که ابزارهای مناسب و تجربه کافی در این زمینه ندارید، بهتر است تعمیر را به نمایندگی یا تکنسین‌های فعال مجموعه پمپو بسپارید. برای اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

برای تعمیر پمپ روغن داغ و بهبود عملکرد آن، می‌توانید از خرید پمپ آب مناسب بهره ببرید. همچنین، برندهای معتبر خرید پمپ پنتاکس و خرید پمپ لوارا به دلیل کیفیت و کارایی بالا، گزینه‌های ایده‌آلی برای ارتقای سیستم‌های پمپاژ شما هستند.

تعویض سیل مکانیکی در پمپ‌های روغن داغ

در صورتی که تعمیر پمپ روغن داغ جهت تعویض سیل مکانیکی انجام شود باید با نوع سیل آشنایی داشته باشید. بسیاری از مشتریان جهت خرید سیل مکانیکی برای پمپ‌های روغن داغ با دمای، 90، 217، 300 یا 350 درجه سانتی‌گراد مراجعه می‌کنند و نمی‌دانند کدام یک در واقع برای پمپ آنها مناسب است. این مسئله به دلیل عدم آگاهی مشتریان از اصول عملکرد پمپ‌های سانتریفیوژ روغن داغ و همچنین نحوه عملکرد سیل‌های مکانیکی است.

بیشتر تولیدکنندگان معروف، در این پمپ‌ها از سیل‌های مکانیکی تک‌مرحله‌ای (single)، غیر متعادل (unbalanced)، با استفاده از موادی مانند سیلیکون کاربید (silicon carbide)، گرافیت (graphite) و عناصر لاستیکی FKM Viton استفاده می‌کنند.

نوع سیل مکانیکی ویژگی کاربردها
سیل مکانیکی با کربن/سرامیک و اورینگ وایتون تحمل دما تا 180+ درجه سانتی‌گراد، مناسب برای پمپ‌های روغن داغ پمپ‌های صنعتی با دماهای متوسط
سیل مکانیکی با کاربید سیلیکون مقاومت بالا در برابر فشار و دما، مقاومت در برابر مواد شیمیایی پمپ‌های با شرایط کاری سخت و سیالات خورنده
سیل مکانیکی فوجی تایوانی نصب آسان، فنرهای محافظت‌شده، مناسب برای دماهای تا 100 درجه سانتی‌گراد پمپ‌های عمومی و کاربردهای صنعتی سبک

 

با بررسی برخی از محصولات تولیدکنندگان سیل مکانیکی مثل John Crance یا Flowserve متوجه می‌شویم که سیل‌های مکانیکی اغلب دماهایی در محدود -20 تا 200 درجه سانتی گراد را تحمل می‌کنند تا 280 درجه یا بیشتر.

اهمیت طراحی پمپ روغن داغ در انتخاب سیل

آیا تولیدکنندگان اصول سیل‌های مکانیکی و تناسب آن با مواد را درک نمی‌کنند؟ این طور نیست. در واقع طراحی پمپ‌های روغن داغ است که این حرارت را حذف کرده و در عین حال سیل عملکرد صحیحی دارد.

پمپ برای مایعات روغن داغ، یک پمپ با خنک‌کننده هوایی است که دارای یک رادیاتور ریخته‌گری برای دفع حرارت از محفظه شفت و سیل‌های مکانیکی نصب شده است.

حرارت سیال پمپاژ شده به طور مؤثری با استفاده از شانه‌های خنک‌کننده خاص و فاصله حداکثری سیل مکانیکی از بخش گرم جریان به دلیل طراحی شفت بلند کاهش می‌یابد.

علاوه بر آن:

  • فریم شیاردار یاتاقان به دفع بهتر حرارت کمک می‌کند که عملکرد مطمئن سیل مکانیکی را تضمین می‌کند.
  • این پمپ‌ها معمولاً به یک سیل ایمن از نوع جعبه نخی (stuffing box) و یک ناحیه تنگ شونده (throttling zone) قبل از سیل مکانیکی مجهز هستند.

به این ترتیب، می‌توانیم ببینیم که تمامی مدل‌ها از یک سیستم خنک‌کننده غیرفعال در واحد پمپاژ بهره می‌برند.

نمودار تغییرات دمای سیال

یکی از مسائلی که باید هنگام تعمیر پمپ روغن داغ بررسی شود، تغییر دمای سیال است که اگر نامتعادل باشد نیاز به تعویض سیل پیدا خواهید کرد.

دمای سیال می‌تواند از 350 درجه به عنوان دمای بالا به 150 درجه و یا حدود 40 درجه تغییر کند.

دلایل تعمیر پمپ روغن داغ

تعمیر پمپ روغن داغ به دلیل مشکلات رایج در این پمپ انجام می‌شود. در بخش قبل به مسئله تعویض سیل اشاره کردیم، در ادامه به مسائل دیگری خواهیم پرداخت و راه حل هر یک را بررسی خواهیم کرد. توجه داشته باشید در صورتی که پمپ سوخته باشد، تعمیر آن هزینه بالایی دارد و خرید پمپ لوارا یا خرید پمپ پنتاکس در این حالت به‌صرفه‌تر هستند. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه با کارشناسان ما در تماس باشید.

تعویض سیل مکانیکی در پمپ‌های روغن داغ

بخشی از تعمیر پمپ روغن داغ تعویض سیل مکانیکی است

1- فرسودگی و کاهش کارایی پمپ روغن داغ

یکی از مشکلاتی که اغلب تکنسین‌ها در هنگام تعمیر پمپ روغن داغ با آن روبه‌رو می‌شوند، فرسودگی قطعات است. بخش‌های مختلف پمپ، مانند شفت (محور)، بوش‌ها، حفره داخلی، چرخ‌دنده‌ها و سطح پمپ به دلیل استفاده طولانی‌مدت دچار فرسودگی می‌شوند. این مسئله می‌تواند باعث کاهش جریان روغن، عملکرد نادرست یا توقف کامل پمپ شود.

قطعاتی که بیش از حد فرسوده شده‌اند شناسایی و بازسازی شوند. در صورت نیاز، قطعات آسیب‌دیده تعویض یا تعمیر می‌شوند تا عملکرد بهینه بازگردانده شود.

در صورتی که فرسودگی در بخش چرخ‌دنده باشد به ویژه در قسمت ضخامت دندانه‌ها، لازم است تا چرخ دنده به صورت 180 درجه چرخانده شود تا از سمت دیگر دندانه‌ها استفاده کند. در صورت فرسودگی سطح چرخ‌دنده، سطح آن سنگ‌زنی و سطح اتصال پمپ نیز تراشیده می‌شود تا فاصله در محدوده استاندارد باقی بماند.

گاهی نشیمنگاه شیر محدوده کننده فشار هم دچار استهلاک می‌شود. برای تعمیر پمپ روغن داغ در این حالت، از یک توپ فلزی برای شکل‌گیری مجدد سطح نشیمن‌گاه استفاده می‌شود. برای نشیمن‌گاه پیستونی، از روش سنگ‌زنی با شن مخصوص استفاده می‌شود.

فرسودگی سطح درپوش پمپ را نیز می‌توان با سنگ زنی دست رفع کرد. برای فرسودگی‌های جزئی، از روش سنگ‌زنی دستی روی سطح صاف مانند شیشه ضخیم یا میز سنگ‌زنی استفاده می‌شود. اگر عمق فرسودگی بیش از 0.1 میلی‌متر باشد، ابتدا سطح تراشیده شده و سپس سنگ‌زنی انجام می‌شود.

2- ترک در بدنه پمپ روغن داغ

ترک‌های موجود در بدنه پمپ می‌توانند باعث نشتی روغن یا افت فشار شوند. برای تعمیر این ترک‌ها، از الکترود جوشکاری نیکل – مس (508) استفاده می‌شود. جوش‌ها باید محکم و بدون منفذ باشند. همچنین، سطح درپوش پمپ باید با بدنه هم‌تراز شود و خطای مسطح بودن بیش از 0.05 میلی‌متر نباشد.

3- فرسودگی حفره شفت فعال و بوش شفت

در این بخش هم باز فرسودگی را باید مطرح کنیم چرا که فرسودگی باعث می‌شود تا لقی قطعات رخ داده و در نهایت کارایی دستگاه کاهش پیدا کند. در تعمیر تخصصی پمپ آب یا دیگر انواع پمپ‌هایی که برای طولانی مدت کار کرده‌اند یا به طور منظم سرویس نشدن، شاهد این مسئله هستیم.

با استفاده از روش بازسازی و حذف اثرات فرسودگی، بوش با اندازه استاندارد جایگزین می‌شود. در صورت فرسودگی زیاد، حفره و بوش بازسازی و مجدداً نصب می‌شوند.

4- انتخاب ضخامت مناسب واشر برای مونتاژ

پس از تعمیر پمپ روغن داغ، استفاده از واشر با ضخامت نامناسب ممکن است باعث گیر کردن یا عملکرد نادرست شفت شود. راه حل آن ساده است؛ واشرهایی با ضخامت مناسب انتخاب و نصب می‌شوند تا شفت پمپ به‌راحتی و نرم حرکت کند.

  • چگونه می‌توان از نشتی در پمپ روغن داغ جلوگیری کرد؟

    با بررسی و تعویض منظم تجهیزات آب‌بندی، اطمینان از سالم بودن واشرها و نظافت سطح خارجی پمپ می‌توان از نشتی جلوگیری کرد.

  • چه عواملی باعث کاهش دبی سیال در پمپ روغن داغ می‌شوند؟

    عواملی مانند گرفتگی محفظه‌های ورودی و خروجی، فرسودگی پروانه و عدم آب‌بندی مناسب می‌توانند باعث کاهش دبی سیال شوند.

  • چگونه می‌توان از گرم شدن بیش از حد برینگ‌های پمپ جلوگیری کرد؟

    با اطمینان از روانکاری مناسب، تنظیم صحیح بار روی الکتروموتور و بررسی منظم وضعیت برینگ‌ها می‌توان از گرم شدن بیش از حد آن‌ها جلوگیری کرد.

اشتراک گذاری مقاله

Telegram
WhatsApp
Pinterest
Picture of <a href="https://pumpoo.ir/">فروشگاه پمپو</a>

فروشگاه اینترنتی پمپو: مرجع تعمیرات و فروش انواع پمپ های آب خانگی، کشاورزی و صنعتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ثابت
  • همراه
  • واتساپ
  • تلگرام
× Send
سبد خرید
خانه