تعمیر پمپ دنده‌ای

تعمیر پمپ دنده‌ای

امروزه در صنعت انواع مختلفی از پمپ‌های هیدرولیکی وجود دارند که از هر یک برای کارکردی خاص استفاده می‌شود. یکی از انواع پمپ‌های هیدرولیکی که کاربرد زیادی دارند پمپ‌های دنده‌ای هستند.

پمپ‌های دنده‌ای می‌توانند با استفاده از حرکت دنده‌های خود سیالات را منتقل کنند. تعمیر پمپ‌ دنده‌ای نکات زیادی در بر دارد که بهتر است پیش از آغاز فرایند تعمیر به آن‌ها توجه شود.

نام دیگر پمپ‌های دنده‌ای پمپ‌های غلیظ کش است، این نوع از پمپ‌ها در ساختار اصلی خود به صورتی طراحی شده‌اند که برای جا به جایی سیالات با میزان ویسکوزیته بالا بسیار مناسب هستند. 

یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که برای پمپ‌های دنده‌ای می‌تواند به وجود آید، ساییدگی دنده‌ها است. دلایل مختلفی برای این ساییدگی وجود دارد که در صورت اتفاق افتادن، نیاز است به تعمیر پمپ دنده‌ای فکر کنید.

تعمیر پمپ دنده‌ای مراحل مختلفی دارد از باز کردن پوسته پمپ گرفته تا روغن کاری چرخ دهنده‌ها، در این مقاله قصد داریم درباره پمپ‌های دنده‌ای و همچنین مراحل تعمیر آن‌ها صحبت کنیم. با ما همراه شوید.

انواع پمپ‌های هیدرولیک

انواع پمپ‌های هیدرولیک

در صنعت انواع بسیار گوناگونی از پمپ‌های هیدرولیک وجود دارند که بنا به نوع سیال و همچنین شرایط کاری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

هر یک از این پمپ‌ها مزایای و معایب مخصوص به خود را دارند. البته که نصب و راه‌اندازی پمپ‌ها تاثیر زیادی در عملکرد آن‌ها دارد. به عنوان نمونه اگر نصب و راه اندازی پمپ آب پدرولو به درستی انجام شود، کارکرد این پمپ به شدت بالا می‌رود و تعداد دفعات خراب شدن پمپ‌ها به حداقل می‌رسد.

سه مورد از متداول‌ترین این پمپ‌ها عبارت است از:

  1. پمپ دنده‌ای
  2. پمپ پیستونی
  3. پمپ تیغه‌ای

در ادامه قصد داریم به بررسی بیش‌تر پمپ‌های دنده‌ای، دلایل بروز ایراد در آن‌ها و همچنین تعمیر این پمپ‌ها بپردازیم.

پمپ دنده‌ای هیدرولیکی چیست

شاید بهتر باشد که پیش از هر چیز بگوییم که پمپ دنده‌ای چیست و چرا از آن استفاده می‌شود. پمپ دنده‌ای (Gear Pump) که با نام پمپ غلیظ‌کش نیز شناخته می‌شود، از انواع پمپ‌های هیدرولیکی است که حجم مشخصی از سیال را در محفظه خود نگه داشته و سپس آن را با استفاده از دنده‌ها منتقل می‌کند.

این پمپ در زمان پمپاژ سیال، جریانی صاف و یکواخت را متناسب با سرعت چرخش دنده‌هایش فراهم می‌کند. در واقع پمپ‌های دنده‌ای با استفاده از عمل چرخش دنده‌های خود مایعات و سیالات گوناگون را منتقل می‌کنند.

پمپ دنده ای هیدرولیکی

دنده‌های پمپ در ابتدای ورودی مکش ایجاد می‌کنند که در نتیجه آن مایع به داخل پمپ کشیده شده و در داخل حفره‌های دنده‌ها جای می‌گیرد. مایع مورد نظر در انتها به لوله خروجی و تخلیه مایع انتقال پیدا می‌کند.

در این نوع از پمپ‌ها می‌توان با عوض کردن جهت چرخش دنده‌ها ورودی و خروجی پمپ را تغییر داد. بدین ترتیب می‌توان بدون نیاز به عوض کردن اتصالات مخزن را پر و تخلیه کرد.

پمپ‌های دنده‌ای در دور‌ه‌های پایین بازدهی و کارایی مناسبی دارند؛ بدین جهت از آن‌ها معمولاً برای پمپاژ مایعات با ویسکوزیته بالا و همچنین روغن‌های مختلف استفاده می‌شود. پمپ‌های دنده‌ای را می‌توان به دو دسته داخلی (Internal Gear Pump) و خارجی (External Gear Pump) تقسیم کرد.

تعمیر پمپ دنده‌ای هیدرولیکی

تعمیر پمپ دنده‌ای هیدرولیکی

معمولاً رایج‌ترین ایرادی که در پمپ‌های دنده‌ای رخ می‌دهد ساییدگی بین چرخ‌دنده‌های آن است. ساییدگی چرخ‌دنده‌ها می‌‌تواند در نهایت موجب افت راندمان و کارایی پمپ و همچنین باعث افزایش هزینه‌ تعمیر پمپ آب و نگهداری تجهیزات آن می‌شود. به طور کلی جریان خروجی متاثر از نشتی‌های دستگاه است که می‌تواند در نتیجه ایجاد سایش در نواحی زیر رخ دهد:

  • میان دندانه و پوسته‌
  • میان دندانه‌ها
  • نشتی از طرفین

سعی کنید در تمام مراحل تعمیر پمپ دنده‌ای هیدرولیک به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • همواره به تمیزی قطعات و آلوده نشدن آن‌ها به وسیله ذرات خروجی توجه داشته باشید.
  • ابزار مناسب را به همراه خود داشته باشید تا روند تعمیر با مشکلی مواجه نشود.
  • از روغن و گریس برای روان‌کاری استفاده کنید.
  • سعی کنید از تماس قطعات جدا شده پمپ به هنگام تعمیر با اشیاء تیز جلوگیری کنید.
  • به هنگام باز کردن پمپ دنده‌ای از ابزار نشانه‌گذاری استفاده کنید تا برای بستن و مونتاژ کردن دستگاه به مشکلی برنخورید.
  • پیش از باز کردن پمپ و آغاز به تعمیر آن باید ابتدا جهت چرخش شفت مشخص شده و قطعات جدا شده نیز در جای مناسب قرار گیرند تا به هنگام مونتاژ مشکلی ایجاد نشود.

توجه داشته باشید که اگر در روند تعمیر پمپ آب به صورت دنده‌ای اشتباهی رخ دهد، کل ساختار آسیب خواهد دید. به همین دلیل بهتر است به دقت به موارد گفته شده در بالا توجه کنید.

مراحل تعمیر پمپ دنده‌ای هیدرولیکی

  • در اولین مرحله باید ورودی و خروجی پمپ دنده‌ای را بسته و سطح آن را به خوبی بشویید. اگر آلودگی زیاد بود و با آب به راحتی پاک نشد، می‌توانید از حلال‌های نفتی نیز استفاده کنید.
  • در مرحله بعدی بهتر است پمپ را از سمت درب با یک گیره نگه داشته و موقعیت تمام قطعات نسبت به یکدیگر را با استفاده از ابزار مناسب نشانه‌گذاری کنید.
  • در قدم سوم پیچ‌ها را باز کنید و میزان طول آن‌ها را بررسی کنید. سپس فلنج را به آهستگی جدا کرده و سعی کنید به آن ضربه‌ای وارد نکنید. اگر به هر یک از قطعات آسیبی وارد شود ممکن است پس از مونتاژ تجهیز به خوبی آب‌‌بندی نشده و نشتی داخلی یا خارجی رخ دهد.
  • بیرینگ بلوک‌ها و همچنین دنده‌ها را باز کنید. برای این کار می‌توانید پوسته پمپ را با دست نگه داشته و قطعه عینکی را به سمت داخل فشار دهید. بدین ترتیب عینکی طرف مقابل و دنده‌ها خارج خواهند شد.
  • در فرایند تعمیر پمپ دنده‌ای هیدرولیکی بهتر است جهت عملکرد بهتر بلبرینگ‌ها روانکاری شوند. برای این کار بهتر است سرعت پمپ حداقل باشد.
  • در آخرین مرحله داخل پوسته پمپ هیدرولیکی را به خوبی بررسی کنید. اگر میان سردنده و پوسته خوردگی و لقی بیش از حدی مشاهده کردید دیگر نمی‌توان از پمپ استفاده کرد. توجه داشته باشید که استاندارد میزان لقی شعاعی بین چرخ‌دنده و بدنه پمپ در پمپ‌های کوچک حدود 0.03 میلی‌متر و در پمپ‌های بزرگ حدود 0.05 میلی‌متر است.
  • بهتر است در فرایند تعمیر سطوح عینکی‌ها را از نظر خراشیدگی یا زبری بررسی کنید. اگر خراشیدگی مشهود بود قطعه باید تعویض شود. سردنده‌ها و دو طرف دنده‌ها را نیز از نظر خوردگی به خوبی بررسی کنید.

در مقاله تعمیر پمپ دنده‌ای به چه مواردی اشاره کردیم؟

همانطور که در این مقاله گفته شد، پمپ‌های دنده‌ای از جمله پرکاربردترین انواع پمپ‌های هیدرولیکی هستند که می‌توانند با استفاده از چرخش دنده‌ها، سیالات و مایعات را به خوبی منتقل کنند. این پمپ‌ها را می‌توان به دو دسته خارجی و داخلی تقسیم نمود.

یکی از نکات بسیار مهم برای تعمیر پمپ دنده‌ای عدم برخورد هر یک از قطعات با اشیاء تیز است؛ زیرا اگر به هنگام تعمیر به قطعات آسیبی وارد شود، تجهیز پس از اتصال به خوبی آب‌بندی نخواهد شد.

از جمله عوامل مهمی که موجب عملکرد نامناسب پمپ‌های دنده‌ای می‌شود، بروز سایش میان دنده‌ها است. در این مقاله به بررسی نکات مهم تعمیر پمپ‌های دنده‌ای و همچنین مراحل مربوط به آن پرداختیم.

پمپ‌های دنده‌ای چگونه ساخته می‌شوند؟

جنس پمپ‌های دنده‌ای به صورت معمول از استنلس استیل ساخته می‌شود. روش ساخت پمپ آب دنده‌ای وابسته به شرکت سازنده می‌تواند متفاوت باشد.

قیمت پمپ‌های دنده‌ای در ایران به چه صورت است؟

قیمت پمپ دنده‌ای به عوامل مختلفی بستگی دارد که پمپ‌های دنده‌ای عموما در ایران به دو صورت gf و hf ساخته و طراحی می‌شوند.

چرا پمپ‌های دنده‌ای برای جا به جایی سیالات با میزان ویسکوزیته بالا مناسب است؟

این گونه از پمپ‌ها قابلیت چرخش در دو محور را دارا هستند. همچنین نیاز به توان بالا باعث شده است که این گونه از پمپ‌ها با ویسکوزیته بالا طراحی و ساخته شوند.

از چه آلیاژی در بدنه پمپ آب دنده‌ای استفاده می‌شود؟

در ساخت بدنه و چرخ‌ دنده پمپ آب دنده‌ای از فولاد آلیاژی، چدن، استنلس استیل، برنز و پلیمری(تفلونی) استفاده می‌شود.
آلیاژهای مختلفی برای طراحی و ساخت بدنه پمپ دنده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد که از جمله این موارد می‌توان به گزینه‌های زیر اشاره کرد.
چدن
برنز
پلیمر
استنلس استیل

[کل: 1 میانگین: 4]
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments